تهران

تهران

«آنچه قبل از سفر باید بدانید»

تهران ، پایتخت ایران با بیش از 730 کیلومترمربع مساحت، دارای بیش از 8 میلیون نفر جمعیت می‌باشد. این شهر، بیست و چهارمین شهر پر جمعیت جهان، پر جمعیت ترین شهرغرب آسیا و پرجمعیت ترین شهر ایران است و نیز سومین کلانشهر خاورمیانه است. ای شهر کانون فعالیت های سیاسی و اقتصادی ایران است که بیش از 200 سال است که پایتخت ایران است. به همین دلیل اکثر تصمیمات اداری و اجرایی در تهران گرفته میشود.

 

آب و هوا

تهران در دامنه های جنوبی البرز و در وادی بین کوه و کویر واقع شده است. در شمال شهر آب و هوا معتدل و در مناطق کم ارتفاع آب و هوا نیمه خشک است. میانگین دمای شهر با توجه به فصل معمولا بین 5- تا 35 درجه سانتیگراد میباشد.

دین و مذهب

اکثر مردم مقیم تهران مسلمان هستند. اما زرتشتیان، مسیحیان و یهودیان بسیاری هم در این شهر زندگی میکنند.

تاریخچه:

تاریخ این شهر را در دو دوره زمانی مختلف بررسی می کنیم:

پیش از اسلام:

این شهر که در قدیم طهران نامیده می شده، یکی از قدیمی ترین شهرهای ایران و حتی جهان است. به دلیل موقعیت جغرافیای و وجود باغ ها و زمین های حاصلخیز، این شهر قدمت زیادی در سکونت دارد. یافته های باستان شناسی در چشمه علی ری، دروس و قیطریه از وجود جمعیت در این مناطق از حدود 7 هزار یال پیش حکایت می کند. در اواخر هزاره دوم قبل از میلاد آریایی ها به منطقه چشمه علی شهرری کوچ کردند. ری از گذشته به سبب مرکزیت سیاسی، بازرگانی و مذهبی بسیار مورد توجه و حمله قرار می گرفته است. روستای تهران که از توابع ری بوده است به دلیل داشتن حفره های زیرزمینی مورد توجه دولتمردان قرار داشته. ابتدا از روستای تهران به عنوان پناهگاه استفاده می شده است. پس از یورش مغولان به ری و ویرانی این شهر، برخی از مردم به تهران پناه آوردند.

پس از اسلام:

در دوران صفوی کم کم تهران رونق گرفت. در سال 916 خ. باغ های خوش آب و هوای تهران مورد توجه شاه طهماسب اول قرار گرفت و شاه دستور داد دور آن حصار بکشند. این حصار 4 دروازه و 114 برج به تعداد سوره های قرآن داشت. مساحت تهران در آن دوران به 440 هکتار رسید. در دوره شاه عباس اول به پیروی از شاه طهماسب، کاخ ها و کاروانسراهای زیادی برپا شد. در این زمان باغ بزرگی به نام چهارباغ برای سکونت خاندان سلطنتی احداث گردید.

این شهر برای اولین بار توسط ایل قاجار و آغا محمدخان قاجار برای پایتخت برگزیده شد. ساختار شهری تهران در زمان فتحعلی شاه پبشرفت چشمگیری داشت. ساختمان ها و خیابان های جدیدی در این زمان در این شهر ساخته شد. در زمان ناصرالدین شاه و به همت امیرکبیر امور بهداشتی، نظامی و اقتصادی تهران سازماندهی شد. با تاسیس مدرسه دارالفنون و آموزش فنون مهندسی، ساختمان سازی در تهران تغییرات بسیاری داشت. در سال 1275 هجری قمری برای اولین بار برای تهران نقشه طراحی گردید. در زمان ناصرالدین شاه باغ ها و کاخ ها و اراضی بسیاری در این شهر ساخته شد که بعضی از آنها هنوز هم پابرجاست.

تهران در حال حاضر دارای 22 منطقه شهری، 134 ناحیه و 374 محله است. امروزه تهران مرکز سیاسی، اقتصادی و تجاری ایران به شمار میرود.

 

جاذبه های گردشگری:

تهران دارای جاذبه‌های دیدنی، تفریحی، فرهنگی، تاریخی و مذهبی بسیاری است که به اختصار نام می بریم.

اماکن تاریخی

به دلیل اهمیت تهران در دوره‌های مختلف تاریخی، اماکن تاریخی بسیاری در این شهر وجود دارند. برخی از این اماکن عبارتند از برج آزادی، ارگ تهران، باغ موزه نگارستان، برج طغرل، تپه چشمه علی، کاخ گلستان، کاخ سعدآباد، کاخ نیاوران، کاخ بهارستان، عمارت باغ فردوس، عمارت مسعودیه، کاروانسرای خانات، مدرسه دارالفنون، دروازه عبدالعظیم، عمارت منیریه، عمارت نظامیه، کاروانسرای عین الرشید، لاله زار، محله بازار، میدان امام خمینی، محله پامنار، بازار تهران، باغ ملی، موزه خانه مقدم، عمارت و باغ فرمانیه، دروازه شمس العماره، دروازه شمیران و …

موزه‌ها

بسیاری از موزه‌های مهم ایران در این شهر واقع شده‌اند. برخی از این موزه‌ها عبارتند از موزه‌های آبگینه، دارآباد، آزادی، پست و تلگراف، جواهرات ملی، خانه صبا، برادران امیدوار، زمین شناسی، بانک سپه، سینما، فرش ایران، دفاع مقدس، عبرت، کاخ سعدآباد، کتابخانه ملک، مجلس شورای اسلامی، مردم شناسی، ملی ایران، هنرهای زیبا، هنرهای معاصر.

اماکن زیارتی و مذهبی

امامزاده داود، امامزاده صالح، حرم شاه عبدالعظیم، آرامگاه ابن بابویه، امامزاده عبدالله، امامزاده قاسم، مسجد سپهسالار، کلیسای سرکیس مقدس و …

جاذبه‌های طبیعی و بوستان‌ها

موقعیت جغرافیایی پایتخت باعث شده جاذبه های طبیعی بسیاری در نزدیک و یا داخل شهر وجود داشته باشند. برخی از این جاذبه های طبیعی عبارتند از دامنه‌های جنوبی البرز، دشت‌های شهریار و ورامین، درکه، دربند، نیاوران، حصارک، سوهانک، لواسان، پارک جنگلی چیتگر، پارک جنگلی لویزان، پناهگاه پلنگ چال، پناهگاه شیرپلا، توچال، دریاچه سد لتیان، تپه حصارک، قله دماوند، آبشار دوقلو، آبشار سوتک، روستای وردیج، یاغ گیاه شناسی ملی، بوستان‌های آب و آتش، جمشیدیه، ساعی، نهج البلاغه، پارک ارم، باغ پرندگان و پارک جنگلی سرخه حصار

مجموعه‌های تفریحی

دریاچه مصنوعی چیتگر، بام تهران، دربند، شهرک سینمایی غزالی، ایران مال، تئاتر شهر، پیست اسکی شمشک، سایت پرواز پاراگلایدر شهران، کارتینگ آزادی، مجموعه ورزشی انقلاب

جاذبه‌های شهری

برج آزادی و برچ میلاد نماد شهر تهران هستند. دیگر جاذبه های این شهر پل طبیعت، باغ کتاب، گنبد مینا، خیابان ولیعصر هستند.

مراکز خرید و غذا

با توجه به کثرت جمعیت و وسعت این شهر مراکز خرید بسیاری هم بصورت سنتی و هم بصورت مدرن در این شهر فعالیت دارند. برخی از مراکز خرید تهران عبارتند از مراکز خرید پالادیوم، کوروش، ارگ، بام‌لند، تیراژه، ونک، میلاد نور، بازار سنتی تهران، بازار سنتی تجریش.

برخی از رستوران‌های معروف شهر عبارتند از رستوران‌های گردان برج میلاد، اس پی یو درکه، فودکورت راه چوبی، پالادیوم، رستوران های دربند و درکه و فرحزاد، رستوران های بام‌لند، کافه نادری، چلوکبابی مسلم، چلوکبابی شمشیری، رستوران نایب و …

غذاها و خوراکی های سنتی:

این شهر به عنوان پایتخت مهاجران زیادی را از سراسر ایران در خود جای داده است. به همین دلیل ترکیبی از فرهنگ‌های مختلف با غذاهای مختلف در این شهر ساکن هستند. اما هر غذایی شناسنامه و اصالت خود را دارد. بعضی از غذاهای اصیل این شهر عبارتند از: دم پختک، اشکنه اسفناج، سرگنجشکی، خورش قرمه سبزی و قیمه، دمی بلغور جو، آش شله قلمکار، والک پلو

صنایع دستی:

از دوران قاجار که تهران به عنوان پایتخت برگزیده شد، توجه بسیاری از صنعتگران و هنرمندان را بخود جلب کرد. امروزه کارگاه‌های هنری بسیاری در پایتخت فعالیت دارند. می‌توان گفت اکثر صنایع‌ دستی شهرهای مختلف ایران در این شهر نیز ساخته می شود. اما عمده صنایع دستی مختص این شهر عبارتند از سفالگری، شیشه‌گری، قالی‌بافی، جاجیم بافی، گلیم بافی، معرق سنگ، معرق شیشه، صنایع دستی چوبی و چرم سازی.

سوغاتی و ره‌‌‌آوردها:

تهران هم مانند دیگر شهرهای کشور سوغاتی‌های خوراکی و صنایع دستی دارد. مهمترین سوغاتی‌های تهران شامل کشمش شهریار، آلوچه و لواشک دربند، سوهان تهران، نان گلاج فیروزکوه، دوغ آبعلی، سیب دماوند، ظروف سفالی، ظروف شیشه ای، جاجیم بافی، نقاشی روی چرم و پارچه

بهترین مراکز برای خرید این سوغاتی‌ها بازار تهران، خیابان استاد نجات الهی (ویلا)، بازار سنتی تجریش، پارکینگ پروانه (جمعه بازار تهران)، مراکز خرید عتیقه منوچهری هستند.

  

حمل و نقل:
درون شهری

بی شک توسعه راه‌های ارتباطی در کلانشهرها از اهمیت ویژه ای برخوردار است. تهران هم از این امر مستثنی نبوده. در سال‌های اخیر احداث گذرگاه‌ها و بزرگراه‌های کمربندی رشد چشمگیری داشته است. آزادراه تهران-کرج، بزرگراه آزادگان، بزرگراه شهید همت و بزرگراه شهید حکیم از بزرگراه‌های اصلی این شهر می باشند.

با وجود بزرگراه‌های بسیار زیاد، تهران هنوز هم بطور جدی با مشکل ترافیک دست و چنجه نرم می کند. از این رو حمل و نقل با وسایل عمومی در تهران بسیار رایج است. مهمترین این حمل و نقل بوسیله متروی تهران انجام میگیرد. طبق آخرین سرشماری سال 1395، متروی تهران روزانه 3 میلیون و 800 هزار مسافر را جابجا می کند. اکنون متروی تهران 7 خط فعال دارد.

پس از مترو، اتوبوسرانی بخصوص سامانه اتوبوس‌های تندرو (BRT)، تاکسی‌های خطی و آنلاین، مینی بوس‌های شهری، موتور و ماشین‌های شخصی سهم بزرگی در حمل و نقل عمومی در این شهر دارند.

برون شهری

برای رسیدن به پایتخت می‌توانید از سیستم های حمل و نقل ریلی، جاده ای و هوایی استفاده کنید. این شهر دارای دو فرودگاه بزرگ و بین المللی است. فرودگاه مهرآباد که امروزه جهت پروازهای داخلی و حجاج استفاده می شود و فرودگاه بین المللی امام خمینی جهت پروازهای خارجی. دسترسی به هردو فرودگاه از طریق مترو امکانپذیر می باشد. همچنین شبکه ارتباطی راه آهن و پایانه های مسافربری تهران حجم زیادی از مسافرین را جابجا می کنند.